Categorieën
Marketing

Wat betekend de term zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse vertaling van de Engelse term SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en kan heel erg nuttig zijn wanneer je een eigen website hebt.

Wat houdt de zoekmachine optimalisatie precies in en waarom kan dit nuttig zijn vraag je je misschien af?

We leggen het je graag uit.

De zoekmachine optimalisatie zijn verschillende activiteiten die je kunt ondernemen om je eigen website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Bij zoekmachines moet je denken aan websites zoals Yahoo, Bing en de wereldwijd grootste zoekmachine Google. Om beter zichtbaar te zijn in de zoekmachines kun je aan verschillende zaken werken. Je kunt werken aan het gebruik maken van een meta titel, een meta beschrijving en paginatitels. Ook kan je, wanneer je werkt in het website platform WordPress, werken met HTML-tags en coderingen. Door deze HTML-tags en coderingen volledig te optimaliseren wordt je website beter zichtbaar in de zoekmachines.

zoekmachine optimalisatie

Content is de belangrijkste factor

Je hebt het woord content waarschijnlijk ook al vaak voorbij zien komen. Maar wat is content nu precies en waarom is dit belangrijk in het proces van de zoekmachine optimalisatie? Content betekend letterlijk inhoud en het gaat om alle inhoud op een website. Elk woord dat op je website geschreven staat telt. Alles kan bijdragen aan een betere online vindbaarheid in de zoekmachines.

De content op een website wordt opgedeeld in verschillende categorieën. Zo heb je de categorie Afbeeldingen, video’s, tekst en HTML-tags. Alle content op de website, dus de inhoud, wordt gekoppeld aan een speciale code. Voorbeeld: Heb jij een reisblog en plaats je een reisartikel over Berlijn dan wordt deze gepubliceerd met foto’s. Het woord ‘Berlijn’ komt vaak in de tekst voor, maar ook in het beeldmateriaal kan je woorden die met Berlijn te maken hebben toevoegen. Door te kiezen voor een kwalitatieve en relevante benaming van je foto kan deze ervoor zorgen dat deze ook hoog in de zoekresultaten tevoorschijn komt in Google of een andere zoekmachine. Noem je jouw foto bijvoorbeeld: ‘Hip café Berlijn’ vergroot je de kans dat deze hoog in de zoekmachines zal scoren. Google indexeert de namen van afbeeldingen ook en rangschikt deze intern. Als jouw afbeelding een passende naam heeft zal deze dus hoog scoren en beter zichtbaar zijn in de zoekmachines.

De zoekmachine optimalisatie is enorm belangrijk voor jouw vindbaarheid en het is daarom zeker de moeite waard wanneer je een eigen online business hebt om hier tijd en energie in te investeren. Hoe beter je zichtbaar bent, hoe groter je bereik. En hoe groter je bereik hoe groter je sales.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *